V první řadě bude určitě dobré si povědět, že Ostrov, ač to tak podle traileru vypadá, vlastně není úplně komedie. A nejde jen o to, že se v jeden moment mluví o odstraněné děloze. Během expozice se jasně nabízí srovnávání s filmem Šest dní, sedm nocí, ve kterém si na opuštěném ostrově musí poradit Harrison Ford a Anne Heche. Jenže tenhle český počin během sledování vícekrát evokuje spíše Trosečníka s Tomem Hanksem, byť ten zůstal odříznutý od světa sám. Takže Richard se stává svého druhu Aliciným Wilsonem, protože on si povídat prakticky ani nepotřebuje.
Už úvodní záběr, ve kterém letíme nad mořem, stejně jako rytmicky výborně fungující prostřihy na krásy exotických thajských lokací, mnohé diváky a divačky tahle v únoru, kdy je do léta ještě daleko, určitě potěší. Podobný přístup zvolili režisér Rudolf Havlík a kameraman Václav tlápák už v případě Minuty věčnosti, kde ovšem v tomto směru přitlačili na pilu. Zjevně nejen pro podtrhnutí melancholické atmosféry islandské krajiny, nýbrž i kvůli tomu, aby „to bylo trochu cestopisný“ a aby natáhli stopáž, která v případě této výborné podívané z roku 2021, která prakticky představuje vztyčený prostředníček všem výrobcům současných nekvalitních českých komedií (mezi něž se přitom paradoxně tvůrci Minuty věčnosti obvykle taky řadí), dosáhla pouze na 81 minut. Prostřihy na palmové listy, nárazy mořských vln, případně na nějakou tu opičku, tentokrát plní funkci čistě estetickou. Zrovna jako letecké záběry, které dodávají jak na vizuální atraktivitě, tak na epičnosti.
Některé nedorazy typu chybějícího vraku letadla na pláži nebo neinformování o tom, jak dlouhou dobu postavy na ostrově takhle nuceně strávily, se dají přejít. I proto, že možnosti byly při natáčení přeci jen trochu omezenější. Přejít se dají i klišé a předvídatelnost, jelikož ani v rámci tohoto subžánru se toho mnoho nového vymyslet nedá (je vlastně jedno, jestli jsme u moře nebo na horách). Lze tedy odhadnout, že postavy budou chtít napsat do písku prosbu o pomoc, že uvidí v dáli loď, která si jich nevšimne, nebo že budou muset řešit přítomnost zvířecího vetřelce, ... Co se příliš přehlédnout nedá, jsou umělejší masky při záběrech, kdy jsou postavy zraněné, a využití scenáristického pravidla tří v souvislosti se vzkazem v lahvi hozeným do moře rovněž nepůsobí reálně.
Ostrov je film, u kterého se dalo vymyslet více žánrově souvisejících dramaturgických nápadů, a jehož tvůrci tudíž určitě mohli být odvážnější také v té romantické linii, protože asi nikoho nepřekvapí, že manželská krize pomine. Diváčkám by bývalo jistě nevadilo, kdyby si mohli tohle dílko překřtít na Modrou lagunu 3 bez jakékoli peripetie typu neúplného přečtení deníčku, jelikož scéna s předáním svépomocí vyrobeného „šperku“ bude patrně tou úplně nejlepší, ačkoli hrstka dalších adaptek by se asi našla. V případě zakomponování pirátů nebo dokonce kanibalů by jistě tolik nevadilo to napálení sprostých slov i tam, kde vůbec být nemusela. Přesto nezbývá, než zopakovat, že natáčení v zahraničí by skutečně mohla být cesta pro český film, byť to není snadné. Ale pozoruhodných neokoukaných, nebo naopak i familiárních zahraničních lokací, které by zaujaly nebo které by diváci a divačky znali z vlastní zkušenosti, se na této planetě vyskytuje celá řada … V této souvislosti možná dobré dodat, že není divu, že se Alici nakonec pryč z ostrova nechce, když začne být se stavem věcí spokojená. Koljovi se od Louky přece taky nechtělo. Malinko zamrzí, že jsme se nedočkali scény, kdy se rodiče opět setkají se svou dcerou. Ačkoli to bychom asi předtím museli paralelně sledovat i její strach a snahy o jejich záchranu. Takže jde vesměs pouze o další drobnost, jaká celkově velmi dobrý dojem (jak z produkčního a řemeslného, tak z diváckého úhlu pohledu) prostě nepokazí. Tedy hlavně za předpokladu, že se netěšíte na tu ryzí romantickou komedii.
FOTO: CinemArt