Helena má pro změnu „konexe“ na Zlín, nýbrž moravský přízvuk rozhodně nemá. Zato je sama těhotná a celý tento převážně její, nicméně ne úplně její příběh, se odehrává v rozmezí necelého týdne. Postupně odpočíváme dny do porodu a dny do příjezdu šéfa, jehož přítomnost přitom nepředsavuje nic, co by mělo naprosto zásadním způsobem zamíchat kartami, protože jenom přijde, uvidí a zase odjede. Vše rámuje scéna, ve které děvčata na šéfovu počest v krojích zpívají a Helena do toho začne rodit. To přece mohla začít za jakýchkoli jiných okolností. Do stejného dne se tedy vracíme až v závěru. Ovšem kdo čeká, že se dočká, co se hlavní hrdince narodí, ten se plete. Tahle nedoslovnost funguje u Asghara Farhadiho (Rozchod Nadera a Simin), zatímco v Úsvitu ji lze jednoznačně chápat jako podraz na diváky, který filmu na uměleckých kvalitách věru nepřidává.
Jasně, tvůrci se můžou obhajovat tím, že vzhledem k tématu to vlastně není důležité. Kór když víme, že plod nepoškozují zplodiny z fabriky, takže s největší pravděpodobností bude všechno naprosto v pořádku. V podstatě říkají: „I kdyby se jí narodil kočkopes nebo králíkodlak nebo nosorobotnice, je podstatné především to, aby to byla slušná bytost a těšila se dobrému zdraví.“ A vlastně mají pravdu. Kdyby tenhle film vzniknul před třiceti nebo dvaceti, resp. ještě před deseti rokama, zasloužili by tihle tvůrci obrovskou pochvalu a možná i nejlepší hodnocení za to, že se do takového projektu vůbec pustili. V současnosti z něj však čiší korektnostní podbízivost a podlézavost, jakkoli v závěru v souvislosti s postavou Saši přichází s rozhodnutím, jaké onu korektnost uvádí na pravou míru a nepochybně stojí pro všechny za zamyšlení.
Zároveň je jednou z mála, o kom lze napsat, že do daného období vzhledově v pohodě zapadne. Obsadit současnými herci a herečkami český projekt, který se odehrává ve 30. nebo 40. letech, rovná se téměř Mission: Impossible. Úsvit se sice chce vyjadřovat k současnosti, nicméně to neznamená, že by měl období krátce před začátkem druhé světové války používat výhradně jako alibi, tj. bez jakékoli snahy o uvěřitelnost a zachování atmosféry. Nejdále k trefnému obsazení má Miroslav König, jenž do doby, jakou známe z filmů s Adinou Mandlovou, Natašou Gollovou a Vlastou Burianem, typově zapadá nejméně. Tohle je problém, který srazil celkovou působivost už u několika současných audiovizuálních děl, včetně Bohémy či Zlaté labutě.
Asi nebylo vyloženě nutné, aby Sašu hrál skutečný transgender herec. Stačilo by, kdyby byl neznámý. Dlužno dodat, že Richard Langdon nehraje sebe. A jakožto debutant je režijně vedený tak, že nás nutí si klást různé otázky, což je správně, neboť proto Úsvit přece zvyknul. Jeho tvůrci si někdy komplikují situaci tím, že vesnice, ze které tato postava pochází, vypadá jako skanzen ... A opravdu to skanzen je. Takže působí trochu jako jakási rezervace, čímž jdou tihle tvůrci poněkud proti sobě. A ta edukativní pasáž, která nám vysvětluje, jak se věci mají s trangenderem a intersexualitou, působí spíše absurdně. Takže ani jedno nebyl záměr, což by mělo být pro tvůrce v čele s Matějem Chlupáčkem do budoucna varováním a radou, že některé věci by se měly lépe promyslet.
Úsvit je film, jaký chce vyvolat diskuze a nepochybně má dostatečné kvality na to, aby je vyvolal. Tak ze čtyřiceti procent díky filmařské zručnosti, zbytek obstaralo nevšední téma. Se zručností souvisí fakt, že se natáčelo na „pětatřícu“, což na jednu stranu zařídilo vizuálně pěkné záběry, na tu druhou byla chyba volit záběry natočené z ruky, jelikož kdykoli se tak stane, podkopává to do té doby jasně viditelnou skutečnost, že tenhle titul nebyl levnou záležitostí. Dokonce až natolik, že můžeme snadno dostat pocit, že v těchto scénách sledujeme studentský film, což je vskutku zvláštní. Zároveň se opět potvrdilo, že film je kolektivní dílo, při kterém si musí sednout spousta složek, včetně hudby. O ní se postaral Simon Goff, jenž pracoval i na Černobylu či Jokerovi, avšak jeho doprovod často není v souladu s obrazem. Přesto přese všechno představuje Úsvit dílko, které patří do kina, má předpoklady k zisku prestižních cen (včetně festivalových) a rozhodně se o něm bude mluvit. V současnosti určitě. Ale jak si asi povede za padesát roků?
FOTO: Bontonfilm