Rozdíl spočívá v tom, že u bijáku z roku 2014 to mělo své opodstatnění, jelikož teď ho vlastně z větší části postrádá, protože akční a vpravdě velkolepé scény de facto úplně absentují. Snad s výjimkou Trinity testu, jelikož shození bomby Little Boy na Hirošimu a Fat Man na Nagasaki se nedočkáme, pouze se o tom mluví (o Wolverineovi zmínka nepadne, stejně jako později nepadne o Watchmenech v souvislosti s Projektem Manhattan). Tím se samozřejmě ušetřily dolary – kór když by režisér vizuální efekty nejradší vůbec nepoužíval a shodit skutečnou atomovku na skutečné město si naštěstí ani on ve své megalománii nemůže dovolit – takže stačí ukázat jenom v rychlosti několik japonských lidí, kteří byli v nesprávný čas na nesprávném místě, protože v dalších minutách se ve filmu, který střídá barevné pasáže s černobílými, posouváme k nevyhnutelnému.
To znamená k výčitkám svědomí, které titulní postava zprvu nechala stranou, jelikož byla ponořená do vývoje a plnila úkol. Ocitla se totiž v situaci, kdy bylo nutné dovést vývoj do zdárného konce, neboť USA nebyly jedinou zemí, která si chtěla tímto významným způsobem vylepšit zbrojní arzenál. Oppenheimer se cítí provinile, zatímco Harry S. Truman ho uklidní, že on sice bombu vynalezl, ale bez okolků ji použít byl jeho nápad. Problém s tím nemá, jelikož díky tomu mohl 33. americký prezident jako první tímto způsobem demonstrovat svou moc. Co na tom, že si dané rozhodnutí vyžádalo dost přes 100 tisíc nevinných životů? „Já jsem tu zbraň použil, protože ta možnost tady byla a už stejně poražené Japonsko bylo třeba dorazit. Svůj účel to splnilo a můžu se jí ohánět dál,“ jakoby si řekl Truman, jehož ztvárňuje Gary Oldman, což je zajímavý posun od Winstona Churchilla. Ale i kdyby ho hrál Denzel Washington (protože Denzel je natolik skvělý herec, že zahraje všechno a všechny, a navíc přece žijeme v době přehnané korektnosti), pointa by zůstala stejná.
Vlastně už poněkolikáté sledujeme souboj Nolan-režisér vs. Nolan-scenárista. Steven Spielberg (kniha) ví, že psaní není jeho silná disciplína, a proto existuje značný nepoměr mezi počtem celovečeráků, které režíroval, a počtem těch, které napsal (35:5). Kdežto Christopher Nolan má režii zmáknutou, nicméně nedorazy v psaní si pořád neuvědomuje. To bude patrně dáno i tím, že se dostal do pozice, kdy může pracovat s neomezným rozpočtem a nemá tudíž potřebu jakékoli sebekorekce. Jeho nejlepší snímek vychází z povídky bratra Jonathana, což není žádný kněz, nýbrž sourozenec.
Nelze mu ale upřít, že je výborným iluzionistou – ještě větším, než Eisenheim a Alfred Borden dohromady, jelikož diváky, to je třeba zopakovat, dokáže efektivně ošálit. V tom smyslu, že je přinutí si myslet, že sledují něco, co ještě nikdy neviděli. Jenže kdo tenhle klam prokoukne, složitěji si k tomuhle tvůrci s oblibou v pseudodokumentárním stylu hledá cestu. I tak byla moje očekávání před Oppenheimerem veliká. Jednak kvůli samotnému vědci, jednak proto, že se nechtělo věřit, že by při inspiraci skutečnou událostí zklamal Nolan hned dvakrát za sebou, a také proto, že scéna s vědcem Nikolou Teslou, který pochopitelně rovněž reálně existoval, je v Dokonalém triku docela hezká. Tentokrát mohl začlenit Alberta Einsteina, kterého nechá pronést nějakou tu moudrou věc, a také se bude řešit tajnůstkaření u jezírka, ve kterém byl zainteresovaný a které bude v závěru odhaleno.
Musí se nechat, že byť se tady objevuje řada postav (tak jako v Tomanovi), podařilo se v nich udržet přehled a pořádek (na rozdíl od Tomana a to je český). Cillian Murphy v titulní roli baví, což si nejsem jistý, jestli je správně, jelikož jeho počínání v Los Alamos nemá být zábava. Emily Blunt coby manželka Kitty představuje postavu tak silnou, že je skoro srovnatelná s Ritou z Na hraně zítřka. Nenechá se zahnat do kouta, umí zvýšit hlas a nikdy by nepodala ruku někomu, kdo dělá vůči ní nebo jejímu manželovi podpásovky. A to, že se nechce starat o svoje děti, z ní ještě nedělá špatnou matku. Další parádní představení všestranné herečky!
Dále: Alden Ehrenreich občas přijde s pěknou replikou, Kenneth Branagh nebude otráven jablkem, Josh Hartnett pokračuje v rázném vzkříšení kariéry, Jason Clarke v její stagnaci kvůli hraní záporné postavy, Casey Affleck se staví jenom na chvíli, Rami Malek je morálně bezúhonný a dělá správnou věc, Florence Pugh není pro příběh až tak zásadní, ale režisér ji přiměl se vysvléknout, Robert Downey Jr. nás přinutí, abychom zapomněli na Iron Mana … Ale tou úplně nejpozoruhodnější figurou bude Edward Teller s tváří Bennyho Safdieho, neboť jakožto „otec vodíkové bomby“ prosazuje značně radikální názory a zjevně by nejradši vyhodil všechno do luftu.
Oppenheimer byl člověk, kterého Nolan na začátku přirovnává k Prometheovi (nikoli tomuto). Ten daroval lidem oheň, za což jej bohové přikovali ke skále. To celkem sedí, což se nedá napsat o hudbě. Vypadá to, že všichni skandinávští skladatelé se domluvili, že budou vytvářet víceméně jeden a ten samý doprovod. Během sledování filmu se jinak snadno vybaví částečně JFK, nicméně ve větší míře vynikající Kód Enigmy. Alan Turing nese s J. Robertem Oppenheimerem jistou podobnost. Z toho pohledu, že jeho velký objev zůstal ve své době malinko ve stínu něčeho jiného. Nic to bohužel nemění na tom, že v určitém smyslu přichází Oppenheimer ve správný čas. A zároveň platí, že některé tituly potřebují v divácích a divačkách několik dnů po zhlédnutí dozrávat, na základě čehož se může vylepšit jejich hodnocení. Film Oppenheimer ale není ten případ.
RECENZE NA FILM BARBIE JE K DISPOZICI TADY
FOTO: CinemArt