Obsah filmu Zrcadlo
Paměť jako zrcadlo života, které neodráží samy události, ale spíše pocity, jež je doprovázely. Takový je výkladový klíč k nejautobiografičtějšímu z filmů Andreje Tarkovského. Ten se tu v asociativním sledu vzpomínek, snů a představ navrací do dětství, které významně poznamenal rozchod rodičů, a v několika časových rovinách si prostřednictvím svého alter ega připomíná kolizní momenty vztahů s nejbližšími.
Radikální zacházení s prostorem a časem, tradičně zásadními veličinami Tarkovského filmů, dosáhlo v Zrcadle svého vrcholu. Čas konkrétní se proměňuje do nelineárního kosmického plynutí, které pohlcuje či naopak zmnožuje místa, děje i...
Paměť jako zrcadlo života, které neodráží samy události, ale spíše pocity, jež je doprovázely. Takový je výkladový klíč k nejautobiografičtějšímu z filmů Andreje Tarkovského. Ten se tu v asociativním sledu vzpomínek, snů a představ navrací do dětství, které významně poznamenal rozchod rodičů, a v několika časových rovinách si prostřednictvím svého alter ega připomíná kolizní momenty vztahů s nejbližšími.
Radikální zacházení s prostorem a časem, tradičně zásadními veličinami Tarkovského filmů, dosáhlo v Zrcadle svého vrcholu. Čas konkrétní se proměňuje do nelineárního kosmického plynutí, které pohlcuje či naopak zmnožuje místa, děje i jeho původce. Proto zde jedna postava vystupuje v několika podobách či naopak jediný herec reprezentuje několik protagonistů, což zejména napoprvé výrazně ztěžuje orientaci v ději snímku.
Pokud vás podobná anotace vyděsila, neklesejte na mysli. Nejvíce totiž film procítí divák, který k němu přistoupí beze snahy ho analyticky rozpitvat. Sám režisér vzpomínal, že nejlépe Zrcadlo vystihla uklízečka po projekci v jakémsi maloměstském kulturním domě. Aby ukončila diskuzi o snímku a vystrnadila konečně diváky ze sálu, vyhodnotila děj slovy: „Člověk v předvečer smrti vzpomíná na svůj život, a když si uvědomí, kolik špatností napáchal svým nejbližším, zatouží se jim omluvit, jenže je už pozdě.“
Unikátní v Zrcadle není jen spletitá struktura vyprávění, ale především jedinečné obrazy, které rozechvívají představivost diváka a unášejí ho do jedinečného univerza Tarkovského kinetické metafyziky. To, že v brežněvovské éře tzv. stagnace mohl vzniknout snímek natolik výlučné formy, vypovídá, že i v SSSR si byli dobře vědomi Tarkovského potenciálu. I přes neustálé ústrky mu tak nechávali prostor, který nebyl zdaleka dopřán všem. Jak dokazuje i natáčení na filmový materiál Kodak, jejž měli jako nedostatkové zboží k dispozici jen „protekční“ autoři.
Kamila Dolotina
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (5)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
režie:
hraje:
scénář:
hudba:
kamera:
střih:
Distributor v ČR: |
Ústřední půjčovna filmů, AČFK - Asociace českých filmových klubů, Státní fond ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie, Ministerstvo kultury ČR |
|
|
Barevný: |
Ano |
|
|
Distribuční verze: |
s titulky |
|
|
Zvuk: |
mono |
|
|
Obnovená premiéra v ČR: |
11.1.2007 |
|
|
Přístupno: |
pro všechny |
|
|
|
|
Zobrazit všechny herce a tvůrce filmu Zrcadlo >
Film je součástí: Project 100
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení:
Přidáno: 23.4.2011
TECHnická
Mimochodem, schozofrenie neni rozd(či více) zdvojení osobnosti, ale uplně jiná choroba. Jenom pro úplnost.
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 1.11.2010
Toto dílo má být nejosobnější dílo uměleckého boha Androšky Tarkovského, má vypovídat o hlubokých citech, jež choval ke své předrahé matince. Tady přiznávám, že jsem se cítil být krajně limitován, neboť jde o cit, který jsem v podstatě nikdy nezažil, ale poté co jsem jeho „láskyplný výlev“ citů zhlédl, tak jsem své obavy přehodnotil. To že děj příliš smyslu nedává, to mne nepřekvapilo (který Tarkovského film ho taky dává, že?), to že rusáci zmateně pořád něco blábolili, to už vůbec ne, jen jsem čekal (a nedočkal) na vyjádření citů k matce. Spíše zde autor prezentuje svůj postoj k ženám a rozhodně se nejedná o nic moc lichotivého. Po celý snímek mi pořád tanula otázka, které jsem nezbavil ani po titulcích. Nebyl vypravěč (Tarkovský) schizofrenik? Rozhodně tomu spousta věcí nasvědčovala, ale na druhou stranu aspoň vím, proč Lars von Trier dedikoval svého Antikrista, zrovna tomuto autorovi. Že jeho filmy nejsou pro obyčejné lidi? Toť hrubě chabá výmluva jeho uctívačů. Prý se díla Andreje Tarkovského nemají analyzovat, aspoň dle slov jejich autora. Velmi pěkné od filmového tvůrce, co si budeme nalhávat, moc takových rozhodně není. Jen mi pořád na mysl tane otázka. Proč je tedy vykládají, proč porušují svaté přání jejich boha? To vypadá jako ideální téma na analýzu.
P.S. Rozhodně by mne velice zajímala její reakce na synův opus, pokud tedy ještě byla mezi živými.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 10.7.2010
Zrcadlo má své kouzlo. Občas je sice složité vyznat se, kde se v ději nacházíme - asi na tom má svůj díl i dvojrole matka/manželka Margarita Těrechova. Také verše Tarkovského otce se mi do Zrcadla moc nehodily, přesto však mám důvod Tarkovského dílo obdivovat - vždyť jen scéna s hořícím seníkem okouzlí.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 31.1.2007
Magický film roztříštěný podobně jako vzpomínky na dětství v našich myslích. Je třeba vidět víckrát.
Reklama
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film